Wat kost het om een app te maken?

wat-kost-het-om-een-app-te-maken

Wat kost het om een app te maken?

Die vraag krijg ik regelmatig.

Het is een beetje als de vraag “wat kost een auto?”

In geval van een auto, wat voor auto wil je, welk merk, welk type, hoe oud, benzine of diesel, handgeschakeld of automatisch, airco erbij?

De prijs van een auto varieert tussen de 500 Euro en pakweg een miljoen.

Bij apps is het niet anders. Wat wil je dat de app doet, zitten er bepaalde complexe berekeningen in, bestaat het uit veel of weinig vensters, veel of weinig functies, moet de app verbinding maken met een cloud database?

Is het uiterlijk van de app al vormgegeven of is het de bedoeling dat wij dat verzorgen?

Is er over de werking van de app al nagedacht?

Is er een goede en duidelijke functionele specificatie?

Business plan voor de app

Op basis van de kennis en ervaring die wij hebben met het bouwen van de apps kan ik je de volgende stappen aanreiken om tot een succesvolle app (en het beheersbaar houden van de kosten) te komen. Met de uitwerking van deze stappen kan je met ons of met een andere app ontwikkelaar in gesprek gaan om een goed gefundeerde prijsopgave te krijgen.

  1. Voor WIE is de app? Definieer de doelgroep. “Iedereen” is geen doelgroep. HOE groot is deze doelgroep? Bedien je deze doelgroep al en is de app een toevoeging? Of is deze markt nieuw voor je?
  2. WAT moet de app doen? Welke functies wil je dat de app vervult?
  3. WAAROM wil je dat? Wat betekent dat voor de gebruiker, wat heeft die eraan?
  4. WANNEER gebruikt de gebruiker de app? Wordt deze op een bepaald tijdstip gebruikt of in een bepaalde situatie (bijv. bij het sporten), één keer per jaar om de balans op te maken?
  5. WAAR wordt de app gebruikt? Op het water bijvoorbeeld en is daar dan Internet wanneer je app externe informatie nodig heeft? Of in het ziekenhuis waar mobiele telefoons uitgeschakeld moeten zijn?
  6. WELKE informatiebronnen moet de app gebruiken? Is dat een set constante gegevens, zijn dit meetwaardes, een externe database, een landkaart met gegevens op Google Maps, gegevens die de gebruiker moet invoeren?
  7. HOE ziet het verdienmodel eruit? Een app laten maken en actief houden kost geld, hoe verdien je dat terug? Zijn dat marketingkosten? Betalen de gebruikers hiervoor? Kan je gebruik maken van sponsors of adverteerders?
  8. HOE ziet de marketing eruit, hoe bereik je je doelgroep?

De antwoorden op deze vragen maken duidelijk hoe het speelveld eruit ziet, de “use case”. Het is belangrijk om dat helder te hebben als je met een ontwikkelaar praat. En goed voor je eigen business case. Mocht uit dit overzicht blijken dat de app die je bedacht hebt minder oplevert dan dat het kost, dan kan je dat maar beter weten voordat je alle kosten al gemaakt hebt.

Als het plan er gunstig uitziet, bepaal dan zo specifiek mogelijk wat de app moet gaan doen. Met welke informatie er gewerkt moet worden en hoe deze informatie moet worden verwerkt. Als het goed is heb jij deze kennis en het is belangrijk dat je de ontwikkelaar helpt. Ga ervan uit dat de ontwikkelaar deze kennis niet heeft. Naar die informatie zoeken kost tijd en kost dus (jou) geld.

Functionele specificatie van de app

De slimste manier om na te denken over je app is door minimaal op twee manieren na te denken over het werken met de app:

  1. In welke volgorde moet een gebruiker “iets” doen om naar de volgende stap in het proces te komen (workflow).
  2. Welke informatie moet een gebruiker wel of niet zien in een bepaalde stap. Wat is de prioriteit van de informatie die de gebruiker in die stap ziet.

Heb jij een goed idee voor een app en overweeg je om deze in de markt te zetten, neem dan contact met me op. Dan kunnen we de mogelijkheden bespreken.